Tuesday, March 02, 2010

PeNgEnAlAn DiRi SeMaSa BuAt PeRtAmA KaLi MeNuNtUt Ilmu (bahagian 1)

Assalamualaikum dan selamat sejahtera semua,
2 March 2010- Selasa- 9.30AM.


Sebenarnya...dah lama aku nk ceritakan diri aku tp...ntah npe aku mcm x nk...50-50 r...kejap nk..jap x nak...hahahahaha...


1995: Buat pertama kali aku blaja berkawan...berjumpa dan berkenalan dengan org yang berlainan bangsa dan agama...mmg mse tu aku tak suka cuz seriusly, aku mmg x ske berkawan... tp lama kelamaan aku terima dorg sikit demi sikit....rindu dekat TADIKA SEMPURNA(tmpt aku menuntut ilmu ABC, 123..) tp tempat tu skunk dah jd restoran dgn tmpt basuh kete...xde tmpt len ke dorg nk buat... Hahaha...mak aku penah cite, mse aku nk blik dari tadika tu, time tu hujan...aku dgn bibik aku terpaksa blik gne daun pokok pisang....aku mmg x dpt bygkan aku blik mcm tu...


1996-2001: Aku masuk SEK. KEB. GOMBAK SETIA...sekolah yang sama dengan abang aku...hihihihi...sekolah ni mmg mengingatkan aku dgn byk perkara...yang pertama, aku selalu kne buli dengan sorg laki ni...mse tu abg aku dpt tau...dgn serta merta...de dpt kan dak tu dan genggam kolar dak laki tu..mmg terangkat dak laki tu...time tu, dak laki tu dah x kaco aku lg...in fact, de layan aku mcm kwn2 de... tp aku ni jns yg xske melayan...so, aku diam2 je r...
Yang kedua, bnda ni berlaku mse aku drjh 4-6....aku slalu dimanjakan dengan sorg cikgu ni smpikan aku menangis cikgu ni blh detect...smue org mse tu bengang dgn aku sebab aku dpt perhatian cikgu tu dan lagi satu, rumah aku mmg dekat sgt dengan tmpt aku pergi mengaji...keluar pintu pagar belakang...dah pun sampai....nme skola tu, KAFA AL-SYAKIRIN...huhuhuhu...ustaz Ariifin nme de...mmg manja kan aku...mcm biasa...ada yg jelez....tp wat to do...n aku bukan kaki bodek ek...sorry...skit. 

Mse aku drjh 6, ni yg aku ske..skola ngaji aku ni ada lawatan g melawat kubur arwah P.ramlee dan Saloma...aku mmg ikut gak time tu...nek basikal n parking dekat umah ustaz aku ni...mmg dekat gle dgn LRT Taman Melati... Hahahaha...mse aku nk kunci basikal aku tu x dp nk lekat...tp ada seorg hamba ALLAH ni dtg dan berkata, "Meh abang tolong buatkan..." aku hanya bglah dekat dia tanpa byk suara...alangkah gembira aku time tu...


mcm2 kitorg smue borak dlm tren dan smpi stesen ampang park...kami turun berjalan g ke kubur tu...aku x ingatlah apa nme kubur tu...tp yg aku tau, de bersebelahan dgn bgnan tmpt mak aku keje Public Bank. Sesudah kami sedekahkan doa dekat arwah P.Ramlee dan Saloma serta pejuang2 yang ingin menegakkan tanah melayu...kami pergi melawat KLCC...wah...aku ketika itu menjadi tour guide ustaz aku...mcm2 aku berceloteh...cuz...itu pertama kali ustaz aku menjejakkan kaki dekat KLCC...hehehe...kesian ustaz...


Tapi...mse aku dok berceloteh tu...aku berjalan berdua dengan ustaz aku(jgn pke len ek...be open skit), tp...ada seorg hamba ALLAH ni...lagi...dok bersebelahan dengan ustaz...meaning...ustaz berdiri diantara kami... Ntah kemana kawan2 aku dgn de pergi aku x tau...dia pulak mendgr cerita aku tanpa mengganggu sedikit pun... Nak tau x...aku ske mengusha2 de...terutama waktu maghrib...hahaha... de selalu g smbhyg dekat masjid dgn kawan2 de...time tu aku terkantoi...hahahahaha...aku dgn adik aku tgh men katak mse maghrib...smbl dok mengusha je...last2 aku tgk...de xde dgn member2 de...aku pun pelik...cuz aku tgk de jalan dgn kawan2 de... nak tau pe de buat...hahaha...de terus jenguk dekat pagar blakg umah aku tu...aku pe lagi...dah terkantoi...buat2 lah mcm x kan...aku menjerit smbl msk kedlm umah "Ye...mama"...konon r..mama aku pggl aku padahal xde nye mama aku nk pggl aku...hehehe...


Yang adik aku ni plak...ada ke de dok je dekat tmpt tu...pndg aku dgn de silih berganti...dgn mke blurrr de...hahahahaha....mmg malu gle time tu...tp, mmg pengalaman yg x dpt dilupakan..smpi sekarang...bnda ni masih ada....


Mse aku drjh 6 r...memori pahit aku dtg.,...aku kehlgan org yg aku syg...opah aku...aku syg de...sebelum de meninggal, aku x dpt nk buat apa2 dekat de...mmg aku sedih ble aku dpt tau de pergi meninggalkan semua org...aku slalu dgr arwah opah aku bercerita mcm2... Aku smpikan pernah ckp dgn diri aku, "Adik nak ikut opah gak. Adik nak ikut opah g mana opah g. Npe opah yang pergi dulu...bukan adik." Itulah ayat yg aku gne mse aku x dpt terima kenyataan yg opah aku dah xde... Arwah opah aku penah ckp yg de nk buat pulut kuning masa majlis khatam al-quran aku...tp arwah x sempat...de pergi dulu sebelum aku khatam al-quran aku...


Masa majlis khatam Al-Quran dekat Masjid Al-Syakirin, setiap mse aku pantau keadaan sekeliling...manalah tau, arwah opah akan muncul...tgk aku dah habis khatam Al-Quran...tp, smpi kesaat akhir, aku hampa...aku xdpt lihat de..sesungguhnya aku tau yang arwah x kan kembali... Sayang aku dekat arwah mmg x terkata...sebab aku mmg manja dgn arwah... aku ingat lagi,..mse gigi aku nk tercabut...arwahlah yg tarik gigi aku...sakit x terhingga kot..huhuhu...dlm hati aku dah bertekad...biarlah gigi ni tanggal sendiri...


Tamatlah cerita "Pengenalan Diri Semasa Buat Pertama Kali Menuntut Ilmu"...

Kalau nk tau..ini antara cerita aku yg aku ingat smpi sekarang...Hahahaha...thanks cuz sudi membaca...even cerita ni agak membosankan...

Ditaip oleh HikariYen
2 March 2010
10.21AM

No comments: